ORNÖ SJÖTRAFIK AB

Hur man bokar och köper biljett

  • Plats måste bokas senast 30 minuter innan avgång.
  • Obs! Chauffören ingår alltid vid bokning av fordon.
  • Bokade fordon ska vara vid färjeläget senast 5 minuter före avgång för att vara garanterad plats.
  • Om plats ej finns bokad ska man ställa sig i den obokade filen längst till vänster och kommer med i mån av plats.
  • Personer som åker utan fordon eller med cykel bokar inte plats. Större sällskap med cykel rekommenderar vi att höra av sig till bokningskontoret.
  • Biljett visas enbart vid ombordkörning på Ornö. Man kan endast köpa t/r-biljett. På Dalarö kontrolleras bara att du är bokad vid ombordkörning.
  • Observera att vi aldrig hanterar bokningar, ombokningar eller avbokningar via mail.

Boka via webben

orno-sjotrafik-himlen brinner-cirkelJPG

Enklast är att boka din resa direkt här på hemsidan. Då bokar man både plats och betalar på en gång.

När man bokar sitt fordon måste man uppge sitt registreringsnummer. Fordonets längd och bredd kommer upp automatiskt och resan prissätts efter detta.

Har du ett släp med dig kan du göra en separat bokning för detta. Ett litet släp (max 6×2 m inklusive utstick) bokas i samma kategori som personbil. Lättast är om du har registreringsnummer även på släpet.

Tipset är att du skapar en profil på vår hemsida (under rubriken logga in på mina sidor). Du kan då sköta dina bokningar, ombokningar och avbokningar själv dygnet runt. Observera att du alltid måste göra bokningen inloggad på din profil för att komma åt dina resor.  

 

Telefonbokning

orno-sjotrafik-ebba-dalaro-cirkel

Du kan även boka din resa på telefon via vårt bokningskontor under ordinarie öppettider.

Telefonnummer 08-501 566 00

Öppettider:

Alla vardagar mellan kl. 08.00 – 12.00

Lördagar och aftnar – STÄNGT

Söndagar och röda dagar – STÄNGT 

Observera att detta är endast en platsbokning och du måste själv köpa en biljett i biljettautomaten vid färjeläget på Ornö innan returresan. Finns endast t/r-biljetter. Betalning sker enbart med kort på plats. Endast kontokorten Mastercard och VISA kan användas. Det finns ingen biljetthantering ombord på färjan. 

Läs mer om betal, omboknings och avbokningsregler

Ombokning och avbokning via Webben

För att kunna hantera dina bokningar själv måste du ha gjort bokningen i inloggat läge på Mina sidor och även när du vill komma åt redan gjord bokning, måste du vara inloggad.

Vill du omboka eller avboka en bilplats klickar du efter inloggning på Mina bokningar. För ändring klicka på pennan, för avbokning klicka på papperskorgen för aktuell bokning. Gå vidare tills ändringen är genomförd och du får en bekräftelseruta att ändringen/avbokningen är gjord. Du får även en bekräftelse via mail att ändringen är gjord.  

Observera! Ornöfärjans Samfällighetsförening har ingen möjlighet till återbetalning för avbokade, outnyttjade eller felköpta biljetter, då administrationen sker manuellt och överstiger biljettkostnaden.

Du kan dock omboka senast 30 minuter innan avgång och då följer betalningen med till den nya bokningen. Detta kan du göra hur många gånger som helst. Så istället för att bara boka av en resa, föreslår vi att du bokar om den till nästa resa istället.

Observera att om du har partibiljett sätts din avbokade resa tillbaka på kortet igen om du avbokar minst 1 timme före avgång. Ytterligare ett bra skäl till att köpa partibiljetter.

Ombokning och avbokning via bokningskontoret

Om du ringer och vill ändra eller avboka din bokning kan du göra det under ordinarie öppettider. Detta kan du göra till 30 minuter innan avgång.  

Om du har bokat och betalat via Webben gäller samma regler även om du ringer, så tänk på att boka om istället för att boka av om du vill att pengarna ska följa med till nästa bokning. Om du har partibiljett sätts resan tillbaka vid avbokning.  

Styckebiljetter som du köper i automaten är giltiga ett år från inköpsdatum.

Observera att vi aldrig hanterar bokningar, ombokningar eller avbokningar via mail.